Laatste Nieuws :

Meest recente 5 inzendingen

• Dat was mijn laatste aangifte, wat een "CLOWNS" bij het #OM!
  • Ambassade tour in Den Haag 23 september!
  • Griekenland laat zien, asielzoekers opsluiten is oplossing voor Ter Apel!
  • Ceuta het Europese fort in Noord-Afrika.
  • Met de bus van Banja Luka naar Bihac, met snurkende afghanen en huilende babỳs!

2022-06-04

Een lange reis, naar een “geheimzinnig” gebied!!

Toen ik eind april in Odessa was, kwam het plan al om ook Transnistrie te bezoeken. Zeker als je dan steeds die boze Russische soldaten bij de “grens” met Moldavië, via de #msm krijgt voorgeschoteld.

Ongeveer de tweede week van mei begon ik de tickets te boeken voor trein en bus, geen makkelijke zaak als je de kosten laag wil houden, en zo min mogelijk wachttijden op stations wilt hebben als ook met eventuele vertraging rekening moet houden.IMG_20220604_102014.jpg Ik ga als het anders kan liever niet met vliegtuig, je ploft dan ineens een Land binnen, na 5 uur eerder nog thuis op de bank te hebben gelegen. Een lange reis zoals nu van bijna 50 uur met trein en bus, geeft mij meer inlevingsvermogen en begrip waarom mensen iets wel of niet doen. Ook boek ik de treinen in het Land bij de maatschappij zelf, online tegenwoordig zeer makkelijk, bij de reis bleek het treinkaartje via de Hongaarse treinmaatschappij steeds enkele euro’s goedkoper dan bij de Roemeense treinmaatschappij 🤔 Boedapest naar Boekarest met de trein kost ca €35,-.  Het begon s’morgens om 8 uur op een station in Duitsland, een ICE bracht me via München naar Boedapest waar we rond 18 uur aankwamen. Daar kon ik dan op m’n gemak wat eten, eer de trein om 22.45 uur naar Boekarest ging. IMG_20220604_101932.jpgKwam er ook achter dat Hongaars geld dat ik thuis nog had gevonden, inmiddels verouderd was en niet geaccepteerd werd. In Boekarest Noord kwam de trein de volgende dag om ca 17.30 uur aan, het traject bouwt men uit en zitten stukken bij waar trein maximaal 20 km p.uur rijd. Na wat te hebben gegeten bij het station, terwijl er ook een enorme plens regen naar beneden kwam, nam ik een taxi naar het “Busstation” IMG_20220604_103912.jpgwaar om 23 uur de bus naar Chisinau ging. Vanuit Boekarest rijden af en aan Bussen en Busjes naar Chisinau, kosten bedragen tussen de €20 en €25 De bus deed er goed 8 uur over, daarvan ook meer dan een uur oponthoud aan de grens tussen Roemenië en Moldavie. IMG_20220604_105100.jpgIn Chisinau aangekomen moest alleen de laatste bijna 100 km naar Tiraspol nog overbrugt worden, daar bood zich een taxichauffeur voor een zeer schappelijke prijs aan, die luxes voor €10 meer dan de bus gunde ik me op deze lange trip.

Voor ik weg ging hadden enkele mensen die ik op de hoogte had gebracht, me gewaarschuwd en verteld dat het bij de “grens” soms tot moeilijkheden komt en dat ze je in de gaten houden tijdens verblijf. Ook staat volgend reisadvies op Rijksoverheid ” De kleurcode van het reisadvies voor de regio Transnistrië is rood. Dit betekent dat het te gevaarlijk is om daar naartoe te reizen. Wat uw situatie ook is: ga er niet naartoe.”

Maar had ook andere geluiden te horen gekregen van mensen die veel onderweg waren, die dat klinklare onzin vonden en je bij normaal gedrag helemaal geen gevaar liep.

Ik was dus goed voorbereid toen we bij de grens tussen Moldavie en Transnistrie kwamen, aan de enorm vriendelijke soldatin gaf ik als adres het Hotel door waar ik de komende dagen zou verblijven, twee minuten later had ik mijn migratiecard in bezit. Er zijn grenzen binnen Europa, waar ik langer moet wachten en ze meer van me willen weten. En in dit land werd ik wel welkom geheten, in het zogenaamde vrije UK werd ik twee keer per direct het land weer uitgezet …..

Vanaf de grens naar Tiraspol, kwamen we een paar Checkpoints met bewapende Soldaten tegen, zonder overigens te moeten stoppen of gecontroleerd te worden. Ook hier had ik veel meer militair verwacht, al met al een zeer ontspannen sfeer en niet het gevoel in een gevaarlijk gebied onderweg tezijn.

De tweede verrassing was de enorm vriendelijke ontvangst in het Hotel, met de passende naam “Russia”, ondanks dat het s’morgens iets na negenen was, kon ik mijn kamer al betrekken zonder extra kosten, iets wat ik maar zelden meemaak. Spraken bij de receptie zeer goed Engels, ook in deze landen niet vanzelfsprekend. IMG_20220604_105833.jpgHad een mooie ruime kamer, vanaf het balkon kon ik naar het gemeentehuis van Tiraspol kijken. Het vroege inchecken bood me de onverwachte mogelijkheid even een paar uurtjes wat rust te nemen, alvorens smiddas bij meer dan 30 graden de stad te verkennen en wat terrasjes etc te pakken om met wat mensen in contact te komen.

Toen ik na een paar uurtjes rust het centrum inliep, viel mij al gelijk op hoe goed gekleed meeste mensen erbij liepen. Ben hier toch in één van de armste regio’s van Europa, had ik dus zo zeker niet verwacht. Pakte een goed bezocht terras van een moderne zaak, kans om hier in gesprek te komen achtte ik het grootst. Omdat het meisje van de bediening geen Engels sprak, bemoeide zich direct een heer van het tafeltje ernaast met het gesprek. In vloeiend Engels vroeg hij wat ik wilde bestellen en regelde dit voor mij. Daarna vroeg hij waar ik vandaan kwam, en stelde zich als Roman voor. Aan zijn tafeltje zaten zijn twee dochters en vrouw. Roman was zelfstandige autohandelaar en dat kon je aan zijn merkkleding ook zien, had naast de Russische ook de Moldavische nationaliteit. Hij was vrij duidelijk dat de oorlog voor hem overbodig was, maar dat er de laatste jaren van beide kanten geen de-escalatie heeft plaatsgevonden, zowel niet van de USA als ook niet van Rusland. Dat het Westen de aanval van Poetin afkeurt begreep hij dondersgoed, maar voor hem onbegrijpelijk dat het Westen op de knieën gaat voor een smekende acteur in Kiev die blijkbaar denkt dat hij God is. Dat vergroot volgens Roman de kans op escalatie, waarbij ook Transnistrie dat buiten dit conflict wil blijven misschien betrokken gaat worden. Van de sancties tegen Rusland merkt man hier in Transnistrië weinig tot niets ondanks dat het hier eng met Rusland verbonden is, banken werken , luxes goederen zijn verkrijgbaar en Westerse bedrijven die er al waren, zijn er nog steeds…..hij wees naar de overkant, daar stond groot “Amazon” op de ruit van een groot Warenhuis. IMG_20220604_110410.jpgZijn vrouw en dochter maakten een beweging dat hij zich een beetje moest inhouden, ik wist eigenlijk ook genoeg en vroeg welke bezienswaardigheden ik echt niet mocht missen.

Morgen meer ….
Klik hier als je me wilt steunen